Avoin kirje Auran Palokunnan Urheiljioiden jäsenille
21.3.2020 11:49 Uutiset / Pääsivusto

APU perhe tarvitsee nyt teitä kaikkia

Hei.

Elämme todella poikkeuksellisia aikoja ja nämä ajat tulevat varmasti vaikuttamaan ihan kaikkien elämään.

APU:n toiminta on jouduttu keskeyttämään koronaepidemian takia hallituksen ohjeistusten mukaisesti, ja tämä on paras tapa, jolla voidaan taata meidän lapsien ja muiden jäsenten turvallisuus.

Tämä aiheuttaa tietenkin myös seuratoiminnalle haasteita niin lapsien liikuttamisessa kuin taloudellisesti.

Kun aloitin seuran toiminnanjohtajana viime vuoden alkupuolella, suurin tavoitteeni oli kehittää seuran yhteisöllisyyttä ja saada APU:sta koko Auran seura, josta kaikki voisivat olla ylpeitä. Siihen kuuluu olennaisena asiana se, että kaikille lapsille ja nuorille löytyisi paikka, jossa liikkua ja harrastaa omilla ehdoillaan. Nyt on se tilanne, jossa sitä yhteisöllisyyttä mitataan.

Moni varmasti jo miettii maksuihin liittyviä kysymyksiä kevätkauden osalta ja haluaisin nyt näihin mahdollisiin kysymyksiin jo antaa vastauksen.

Tätä tilannetta ei kukaan seurassa tai muualla olisi voinut aavistaa. Tilanne on myös seuran talouden ja toiminnan jatkuvuuden kannalta erittäin haastava. Lähtökohtaisesti kysymys on kaikkien seuran pelaajien kannalta erittäin oleellinen ja varmaa on se, että ne seurat, joiden pelaajat ja pelaajien huoltajat osoittavat tässä tilanteessa eniten solidaarisuutta seuraa kohtaan, tulevat onnistumaan toiminnassaan parhaiten sen jälkeen, kun poikkeustilanne on ohi ja toimintaa päästään jatkamaan.

Seuran kausi- ja jäsenmaksun on tarkoitus kattaa osa seuran kuluista koko toimintavuoden aikana. Seuran toiminnasta aiheutuvat kulut jakaantuvat koko vuodelle, osa kuluista tulee talvella, osa keväällä ja osa kesällä. Maksuilla ei kateta siis vain ko. kuukauden tai kolmen kuukauden kuluja, vaan niillä maksetaan niin menneitä kuin tulevia kuluja. Esimerkiksi tämän vuoden jäsenmaksuista katetaan osa menneen talvikauden OP areena maksuista.

Meille on aina ollut tärkeää se, että harrastamisen hinta APU:ssa ei koskaan nouse esteeksi harrastaa.

Ilman bingotoimintaa ja Jymy Cupia kausimaksu olisikin jalkapallossa lähemmäs 400 €/harrastaja.

Nyt kun bingotoiminta on tauolla ja Jymy Cup uhattuna, niin kausimaksut ovat seuran ainoa tulonlähde. Tämänhetkinen tilanne ei aiheuta kuitenkaan mitään säästöjä, ja seuran kulut ovat silti samat kuin ennenkin, joten toivomme, että kausimaksut maksetaan normaalisti tauosta huolimatta. Tällä tavalla meillä on jonkinlainen mahdollisuus jatkaa toimintaamme, kun tilanne joskus rauhoittuu.

APU voimistelun osalta haluaisin sanoa, että seura on saanut loistavan valmentajan mukaan emmekä hänestä haluaisi luopua. Voimistelun kausimaksut on myös laskettu koko kalenterivuodelle ja Nooran toimeentulo on myös osittain näistä kiinni.

Vaikka toiminta on nyt kaikissa lajeissa tauolla, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että työ seuran eteen olisi myös tauolla, vaan antaa nyt seuran osa-aikaisille työntekijöille ja toimihenkilöille mahdollisuuden tehdä niitä asioita joihin ei normaalisti aika riitä.

Pidetään yhdessä huolta siitä että toiminnan edellytykset ovat jatkossakin olemassa.

APU:n hallitus käsittelee kesäkuun kokouksessaan uudestaan tilannetta ja mahdollisia muutoksia syyskauden maksuihin, jos tilanne pitkittyy.

Terveisin

Ralf Nordström